Wiele wątpliwości
Gdy zapada decyzja o wysłaniu dziecka do przedszkola lub żłobka, rodzice często zastanawiają się, czy zrobili wszystko, by dobrze przygotować dziecko do czekających je przeżyć. Dlatego warto wcześniej popracować nad niektórymi umiejętnościami, takimi jak radzenie sobie z samoobsługą (jedzenie, ubieranie, mycie, korzystanie z ubikacji, itp.), zgodna zabawa z rówieśnikami (np. obserwacja dzieci podczas zabaw w piaskownicy, czy na placu zabaw), zgłaszanie swoich potrzeb. Dobrze jest, aby dziecko wiedziało, że to, co Pani mówi, zwracając się do całej grupy dzieci, dotyczy także jego.
Sierpień
Zazwyczaj kojarzy się rodzicom właśnie z adaptacją, jednak jest to trochę mylne.
W tym czasie zapraszamy Państwa na trzy dni zajęć i zabawy do naszej placówki, po to aby oswoić dziecko z widokiem przyszłej sali, Pań i tego co będzie się działo od pierwszego września. Prawdziwa adaptacja, której początek zaczyna się właśnie z nastaniem roku szkolnego została opisana poniżej.
Pierwszy dzień
Pierwszy dzień przedszkolaka wygląda zupełnie inaczej niż pierwszoklasisty. Nie ma apelu, czy uroczystości. Dziecko od razu trafia do swojej grupy wiekowej, w której będzie od teraz przebywało. Rozstanie na kilka godzin i pozostawienie dziecka w przedszkolu/żłobku bywa często nieprzyjemne zarówno dla dzieci, jak i rodziców. Ważne jest, by rodzice byli przekonani, że podjęli właściwą decyzję, ze przedszkole lub żłobek to ważne i dobre miejsce dla ich dziecka. By byli otwarci na współpracę z nauczycielami i potrafili im zaufać. Jeśli rodzice czują, iż będzie im trudno rozstać się z dzieckiem podczas tego ważnego dnia, dobrze by było poprosić o to kogoś bliskiego, kto będzie potrafił zostawić dziecko bez zbędnego rozczulania się (np. dziadka, tatę, ciocię). Pożegnanie powinno być krótkie i wesołe, starajmy się uniknąć w tym dniu łez – to gorąca prośba do rodziców (inaczej dziecko wyczuje, iż nie jesteśmy przekonani do tego, że ma uczęszczać do placówki).
W początkowej fazie (jeśli to możliwe) najlepiej jest przyprowadzić dziecko na kilka godzin np. od 9:00 do 12:00, na czas gdy najwięcej się dzieje, aby poznało organizację, gry, zabawy, miało szansę zjeść śniadanko/ obiad, pobawić się z rówieśnikami.
Pamiętaj Rodzicu, zapytaj w swojej placówce o takie godziny, w każdej może obowiązywać inny rytm dnia.
Pierwszy tydzień
Pierwszy tydzień to czas, kiedy nie odbywają się jeszcze zajęcia dydaktyczne. Dzieci poznają przedszkole, nauczycielki, rówieśników. To czas na zabawę, przystosowanie do nowych zasad i planu dnia. W pierwszym tygodniu powinno zostać ustalone, kto będzie odbierał dziecko z przedszkola. Wychowawca musi wiedzieć, kto jest uprawniony do odbierania dziecka z placówki. Rodzice wiedzą, że nikt poza osobami uprawnionymi nie może odebrać dziecka (nie może tego zrobić także osoba niepełnoletnia lub będąca pod wpływem alkoholu).